Portret anonimowy

25 lipca 2025
Magdalena Abakanowicz

1930 Falenty – 2017 Warszawa

Portret anonimowy 

2000

Żywica metal (stelaż) 

103 x 22 x 23

Starak Collection


Praca ukazuje silnie uproszczoną, niemal ascetyczną głowę – rzeźbę wykonaną z żywicy o powierzchni przypominającej spękaną, wyschniętą ziemię. Materiał ten nadaje formie porowatą, kruchą strukturę, która zdaje się być świadectwem upływu czasu, przemijania i organicznej ulotności.


Głowa jest zamocowana na długim, cienkim metalowym pręcie, który osadzony jest w minimalistycznej, kwadratowej podstawie. Ten kontrast między miękką, niemal organiczną materią a zimnym, surowym metalem podkreśla napięcie między cielesnością a abstrakcją, między ludzkim doświadczeniem a mechaniczną formą nośną.


Twarz – pozbawiona większości szyi, jakby wyjęta z ciała i zawieszona w przestrzeni – emanuje głęboką emocją. Zamknięte lub przymknięte oczy otoczone są wyraźnymi bruzdami, które mówią o cierpieniu, melancholii lub intensywnej zadumie. Usta lekko opuszczone podkreślają powagę, a może nawet ból, tworząc wyraz pełen dramatyzmu i skupienia.


Rzeźba zdaje się nie tylko przedstawiać postać, ale raczej wprowadzać widza w przestrzeń emocjonalną, gdzie surowość materiału i minimalizm formy stają się nośnikiem uniwersalnej ludzkiej kondycji.

Magdalena Abakanowicz, Portret anonimowy

Magdalena Abakanowicz 1930 Falenty – 2017 Warszawa Portret anonimowy 2000 Żywica metal (stelaż) 103 x 22 x 23 Starak Collection Praca ukazuje silnie uproszczoną, niemal ascetyczną głowę – rzeźbę wykonaną z żywicy o powierzchni przypominającej spękaną, wyschniętą ziemię. Materiał ten nadaje formie porowatą, kruchą strukturę, która zdaje się być świadectwem upływu czasu, przemijania i organicznej ulotności. Głowa jest zamocowana na długim, cienkim metalowym pręcie, który osadzony jest w minimalistycznej, kwadratowej podstawie. Ten kontrast między miękką, niemal organiczną materią a zimnym, surowym metalem podkreśla napięcie między cielesnością a abstrakcją, między ludzkim doświadczeniem a mechaniczną formą nośną. Twarz – pozbawiona większości szyi, jakby wyjęta z ciała i zawieszona w przestrzeni – emanuje głęboką emocją. Zamknięte lub przymknięte oczy otoczone są wyraźnymi bruzdami, które mówią o cierpieniu, melancholii lub intensywnej zadumie. Usta lekko opuszczone podkreślają powagę, a może nawet ból, tworząc wyraz pełen dramatyzmu i skupienia. Rzeźba zdaje się nie tylko przedstawiać postać, ale raczej wprowadzać widza w przestrzeń emocjonalną, gdzie surowość materiału i minimalizm formy stają się nośnikiem uniwersalnej ludzkiej kondycji.

Magdalena Abakanowicz

1930 Falenty – 2017 Warszawa

Portret anonimowy / Anonymous Portrait

2000

Żywica metal (stelaż) / Resin, metal (frame)

103 x 22 x 23

SC

 

Praca ukazuje silnie uproszczoną, niemal ascetyczną głowę – rzeźbę wykonaną z żywicy o powierzchni przypominającej spękaną, wyschniętą ziemię. Materiał ten nadaje formie porowatą, kruchą strukturę, która zdaje się być świadectwem upływu czasu, przemijania i organicznej ulotności.

 

Głowa jest zamocowana na długim, cienkim metalowym pręcie, który osadzony jest w minimalistycznej, kwadratowej podstawie. Ten kontrast między miękką, niemal organiczną materią a zimnym, surowym metalem podkreśla napięcie między cielesnością a abstrakcją, między ludzkim doświadczeniem a mechaniczną formą nośną.

 

Twarz – pozbawiona większości szyi, jakby wyjęta z ciała i zawieszona w przestrzeni – emanuje głęboką emocją. Zamknięte lub przymknięte oczy otoczone są wyraźnymi bruzdami, które mówią o cierpieniu, melancholii lub intensywnej zadumie. Usta lekko opuszczone podkreślają powagę, a może nawet ból, tworząc wyraz pełen dramatyzmu i skupienia.

 

Rzeźba zdaje się nie tylko przedstawiać postać, ale raczej wprowadzać widza w przestrzeń emocjonalną, gdzie surowość materiału i minimalizm formy stają się nośnikiem uniwersalnej ludzkiej kondycji.

 

 

Alert Systemowy